Sertai saya / Join me :

Thursday, December 30, 2010

Mencuba Dan Mencari Sesuatu :: Taylor Swift - Teardrops On My Guitar

Assalamualaikum,salam sejahtera...
Ape khabar kawanku sekalian....ehehe...Lama rasenyer kiter tak bersua muka kat blog nie ek...ahaha..Mcm pernah jumpa puler kan....heee...
Tak banyak nk dikongsi,cuma nk kongsi skit jewk...ehehe...
Kwn skrg nie otw nk business...harap2 menjadi la perniagaan kawan nie...Business ape ek..??Ade la....nnti kwn citer kat post yg lain..heeeee...=)
Doakan kwn sukses dlm perniagaan yg bakal kawan jalankan yer...Amin Ya Rabbal Alamin..
Ok la,sehingga berjumpa lagi semua...Bye...=)
-Wassalam-




Friday, November 26, 2010

Doakan Kawan ea :: You Raise Me Up

Assalamualaikum,salam sejahtera...
Debaran STPM masih terasa dalam jiwa yang lemah nie..
Baru jek abis empat kertas,Pengajian Perniagaan Kertas 1,Bahasa Malaysia Kertas 2,Pengajian Am Kertas 2 ngan Sejarah 1..Ade empat paper lagi...Stakat yang dah lepas nie,skit pown blom ada yang betul2 memuaskan hati....Tkut rasanya..Layak ke kwn jejakkan kaki ke Universiti lepas STPM nie??? Ya Allah berilah aku peluang menggembirakan hati ibu bapa ku Ya Allah....
Dikesempatan ini kwn mohon ampun dan maaf skali lagi kepada rakan2 semua krn kwn banyak wat salah ngan rakan2 semua...Tak kira la salah yang tersengaje atau tidak...Sorry ea....
Doakan kwn dapat terus berjuang dalam menghadapi cabaran STPM nie ea....Doa rakan2 semua juga akan iringi kwn untuk terus bangun dan berada di medan peperiksaan nnti selain daripada doa ibu,abah dan guru2...Semoga Allah membalas jasa baik kalian...InsyaALLAH....Semoga kwn dapat mencapai keputusan yng baik nnti....Amin Ya Rabbal- Alamin.....Jumpa kita dalam post yang lain....=)
-Wassalam-

Lagu nie untuk kawan2 sekalian...Doakan kejayaan kwn ea....=)


Sunday, November 21, 2010

Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia :: 23 November 2010 - 16 Disember 2010

Assalamualaikum,salam sejahtera...
Resah rasa hati,tak tenang rasanyer...ehehe..
STPM nk dekat dah nie...lebih kurang satu hari lagi hari yang dinanti akan tiba...=)
Dikesempatan ini,kwn nk mintak maaf atas salah silap kawan kepada blogger2 sekalian dan rakan2 yang lain atas kesilapan yg telah kwn lakukan sama ada secara sengaja atau tidak...Doakan kwn dapat jawab soalan nnti ea...
Harap2 kwn dapat jawab soalan2 STPM nnti dengan tenang dan senang seterusnye dapat keputusan 4 Priciples A serta dapat melanjutkan pelajaran ke universiti kemudiannyer dapat memperoleh segulung ijazah...Amin Ya Rabbal-alamin...=)
Jmpa lagi rakan2 semua...=)

-Wassalam-




Thursday, November 4, 2010

New Record :: Biase-biase jewk

Assalamualaikum,dan salam sejahtera....
Semoga semua kawan2 dalam keada sihat sejahtera hendaknyer...=)
Post kali nie kwn nk share kat semua music video yang kawan ngan membe2 kwan record...
Kitorng record sebab kitorang ade wat persembahan kat skola untuk jamuan akhir tahun MPPPUSABJB 2010...
So,klau ade free time tengok la video nie ea...tak pakse pown...ehehe...lepas dh tengok jgn lupa komen yer....Klau ade slh,senyap2 jewk tau...biase la,baru jewk blajar..=)
K kawan-kawan semua....jmpa lg nnti....Enjoy your watching...=)
-Wassalam-


Saturday, October 30, 2010

New Interest :: Playing Violin

Assalamualaikum,salam sejahtera and have a good day..aha...
Lama rasanye tak create blog ni ek..ehe...kwn just want to share about my new interest...eheee...
Main Violin / Playing Violin.....=)

Bru nk belajar.....tapi bru nk blajar member dah ajak wat persembahan....huhu....
Ntah camne la nnti.....heee...kwn blaja pn ngan member kwn gak.....isi masa lapang la katekan....
Lagipun masalah tengah banyak.....blaja violin nie dapat release tension skit la.....
My violin teacher name is Mohd Daneal Bin Mohd Roshdi...
Apa-apa pun doakan kwn dpt blajar sampai abis yer....see u next post....
-Wassalam-




Tuesday, September 14, 2010

Penghayatan Dibulan Syawal

Marilah sama-sama kita meningkatkan ketaqwaan kita kehadrat Allah SWT dengan melaksanakan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya. Mudah-mudahan kita beroleh keberkatan dan rahmat dari Allah SWT di dunia dan di akhirat.

Kita seakan-akan tidak sedar, bahawa waktu berlalu begitu pantas, bulan Ramadhan ini sudah berada di penghujung bulan dan beransur meninggalkan kita. Kita tidak akan bersua lagi bulan yang seperti ini, jika umur kita tidak dipanjangkan oleh Allah SWT.

Peluang hanya datang sekali dalam setahun. Hanya Allah SWT sahajalah yang berhak membalas ganjaran bagi setiap ibadat dan amalan kebajikan yang kita lakukan sepanjang bulan ini dengan harapan mendapat ganjaran yang berlipat ganda.

Amat rugilah bagi yang mengabaikannya, kerana dari sekian banyak ibadat yang di wajibkan ke atas kita, puasa merupakan ibadat khusus bagi Allah SWT khusus untukNya dan Dia akan membalasnya. Rasulullah SAW bersabda sepertimana tersebut sebuah hadis qudsi :

Bermaksud : "Setiap amal ibadat anak Adam itu adalah untuknya, kecuali puasa, ia adalah untukKu dan Akulah yang akan membalasnya."

Berasaskan hadis ini jelas menunjukkan kepada kita, bahawa ibadat ini dengan ibadat-ibadat yang lainnya tidak sama di sisi Allah SWT. Allah SWT akan memberi ganjaran puasa itu dengan balasan mengikut kualiti puasa kita dan sejauh manakah keikhlasan dan kesempurnaan kita melaksanakannya. Oleh yang demikian, ganjaran bagi orang yang berpuasa itu di sediakan sebuah pintu khusus di dalam syurga nanti yang di namakan "Al-Rayyan". Rasulullah SAW bersabda :

Bermaksud : "Di dalam syurga ada satu pintu yang di panggil "Al-Rayyan", yang di khususkan untuk orang yang berpuasa melaluinya, setelah mereka masuk pintu itu akan di tutup, tiada lagi orang yang akan masuk melalui pintu tersebut".(Hadis Riwayat Bukhari Dan Muslim)

Lebih beruntung lagi bagi orang yang berpuasa dan dapat beribadat di malam Al-Qadar (malam agung dan mulia), iaitu satu malam yang mempunyai keistimewaan dan kelebihannya menandingi seribu bulan malam-malam biasa. Allah SWT berfirman yang bermaksud :

"Sesungguhnya kami menurunkan (Al-Quran) pada malam Al-Qadar itu, tahukah kamu apakah malam Qadar itu?, malam itu adalah lebih baik daripada seribu bulan".(Surah Al-Qadar: 1-3)

Setelah kita berpuasa, kita perlulah bermuhasabah dan merenung kualiti puasa yang kita lakukan. Adakah rasa keimanan dan ketaqwaan dalam diri kita semakin meningkat atau masih seperti sebelumnya.

Kalaulah ini yang dicapai,bererti tanda amalan kita di terima oleh Allah SWT samalah seperti ibadat seorang yang mengerjakan haji, jika ibadatnya selepas mengerjakan haji bertambah baik, itu menjadi tanda penerimaan Allah SWT terhadap hajinya itu dan ia beroleh Haji Mabrur.

Sasaran berpuasa ialah untuk mendapat puasa yang di terima oleh Allah SWT. Jika tidak ada peningkatan antara ibadat sebelum dan selepasnya, ini jelas menunjukkan ibadat puasa kita tidak sampai ke matlamatnya.

Terasa amat berat untuk kita berpisah dengan bulan Ramadhan, kerana banyaknya keistimewaan dan ganjaran di dalamnya, walau bagaimanapun, peluang untuk kita masih terbuka. Bulan Syawal yang bakal tiba, Allah SWT menyediakan pula kepada kita dengan menjanjikan ganjaran-ganjaran pahala setahun bagi yang berpuasa 6 hari di bulan Syawal, sebaik sahaja kita selesai menyambut 1 Syawal (Aidilfitri),

Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti pula dengan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal, ia adalah seperti berpuasa setahun".(Hadis Riwayat Muslim)

Berpuasa sunat Syawal itu sangat di tuntut. Rebutlah peluang yang berada di hadapan kita itu nanti, sebagai menampal kecacatan yang mungkin berlaku dalam puasa kita pada bulan Ramadhan, amalan sunat ini selalunya untuk mencukupi yang kurang di dalam yang fardhu. Ia boleh dikerjakan berselang seli di dalam bulan Syawal, tetapi mengerjakannya berturut-turut selepas hari raya pertama adalah lebih baik.

Berdasarkan perkiraan bahawa setiap kebajikan itu dibalas dengan sepuluh kali ganda, oleh itu di samakan berpuasa di bulan Ramadhan selama 29 atau 30 hari dengan 300 hari atau sepuluh bulan berpuasa dan puasa enam hari di bulan Syawal itu di samakan dengan 60 hari atau dua bulan berpuasa, maka dengan itu genaplah setahun.

Ini diperjelaskan lagi dengan sebuah hadis riwayat daripada Tsauban, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Berpuasa sebulan (di bulan Ramadhan itu di samakan) dengan sepuluh bulan berpuasa dan berpuasa enam hari dalam bulan Syawal itu di samakan dengan dua bulan berpuasa, maka yang sedemikian itu jika di campurkan menjadi genap setahun".

Antara kelebihan berpuasa 6 dan faedahnya :

1) Berpuasa 6 hari di bulan Syawal itu adalah untuk menyempurnakan kekurangan yang terjadi pada puasa fardhu.

2) Mengiringi puasa sesudah puasa Ramadhan itu menjadi tanda peningkatan iman dan taqwa.

3) Berpuasa enam itu sebagai tanda kita bersyukur kepada Allah SWT atas nikmat yang di anugerahkanNya.

4) Amalan yang dilaksanakan akan berterusan, tidak hanya selesai di bulan Ramadhan sahaja.

5) Hormatilah bulan Syawal sepertimana kita menghormati bulan Ramadhan. Syawal bukan bererti kita bebas untuk melakukan apa sahaja. Syawal juga hendaklah di penuhi dengan pelbagai kebajikan, pelbagai aktiviti berfaedah samada untuk kita atau orang lain, di samping mengingati Allah SWT.

6) Bersyukur di atas nikmat yang telah dianugerahkan kepada kita termasuk nikmat kesihatan, nikmat rezeki, nikmat dapat menjalani puasa dan menunaikan hak-hak Ramadhan dengan sempurna, sewajarnyalah segala nikmat itu kita syukuri.

Sambutan hari raya pula tidak sewajarnya dipenuhi dengan melakukan perkara yang sia-sia, elakkanlah dari pembaziran walaupun dalam keadaan kita mampu, jauhi hiburan yang melalaikan, tidak mendedahkan aurat, menjaga batas dan pergaulan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim, elakkan dari menghadiri majlis yang bertentangan dengan Islam dan sebagainya.

Lakukanlah segala kegiatan hidup berdasarkan keimanan semata-mata kerana Allah dan patuhlah syariatnya. Mudah-mudahan kehidupan kita di limpahi keberkatan dan ketenangan.

Peliharalah keluarga kita, terutama anak-anak kita dari terjebak dengan gejala sosial yang akibatnya akan merosakkan kehidupan mereka, tumpukanlah jiwa mereka ke arah membina umat yang bermaruah dan lebih bertanggungjawab. Jesteru itu, marilah kita pertahankan amalan agama kita hingga akhir hayat.

Berilah sokongan kepada semua pihak yang berhasrat untuk mengembalikan martabat agama, bangsa dan negara kita ke arah mencapai matlamat negara yang cemerlang serta mendapat keampunan Allah SWT.

Menjelang hari raya janganlah kita lupa kepada ibubapa kita, mereka yang kurang bernasib baik, warga emas, orang-orang tua yang memerlukan belaian kasih, mereka yang kurang upaya, mereka yang terlantar sakit, anak-anak yatim yang hilang tempat bermanja, ibu-ibu tunggal yang hilang tempat bergantung. Ziarahilah sanak saudara, jiran tetangga, sambil bermaaf-maafan serta eratkanlah hubungan silatulrahim antara sesama kita.

Firmah Allah dalam surah Al-Hasyr: 19, bermaksud : "Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amalan-amalan yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang fasik dan derhaka".

Sama-samalah kita berdoa semoga kehidupan kita di berkati Allah SWT. Amin!!!

Tuesday, August 31, 2010

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-53

Assalamualaikum,salam sejahtera,salam kemerdekaan,salam 1Malaysia.
Dikesempatan ini,besarlah hati kawan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-53 kepada seluruh rakyat Malaysia tidak kira apa-apa kaum sekalipun.Kawan harap kemerdekaan negara kita dapat diteruskan secara aman sehingga ke akhir hayat.Bersama-sama menjaga keamanan negara demi membentuk negara maju dan sejahtera.
-Wassalam-

Sunday, August 22, 2010

Adab Semasa Berbuka Puasa

Rasulullah SAW mengajar umatnya beberapa adab yang perlu diberi perhatian ketika berbuka puasa. Antara adab-adab itu ialah:

1.Membaca doa yang thabit daripada Nabi SAW
Ibn ‘Umar r.a berkata: “Apabila berbuka puasa, Nabi SAW akan membaca: Hilanglah segala kehausan, segala urat-urat telah basah dan semoga tetaplah beroleh pahala. (Dzahabaz zhoma u wabtallatil ‘uruuqu wa thabatal ajru insyaallah) – Hadis riwayat Abu Dawud, no: 2010.

Abdullah Ibn ‘Umar r.a berkata: “Apabila berbuka puasa bacalah: Ya Allah! sesungguhnya aku memohon rahmat-Mu yang meliputi segala sesuatu agar Engkau mengampunkan aku. (Allahumma inni as aluka birahmatikal lati wasi’ta kulla syai in an taghfirali)” - Hadis riwayat Ibn Majah, no: 1743.

Di samping doa-doa di atas, kita juga boleh berdoa apa sahaja yang dihajati kerana di antara waktu yang mustajab (makbul) untuk berdoa adalah ketika berbuka puasa. Sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya doa yang tidak ditolak bagi orang berpuasa itu ialah ketika dia berbuka.” – Hadis riwayat Ibn Majah, hadis no: 1743.

2.Menyegerakan berbuka puasa
Disunnahkan juga kita menyegerakan berbuka puasa. Waktu paling afdal ialah ketika matahari mula terbenam atau dilaungkan azan Maghrib. Utamakan berbuka dari sibuk berzikir, membaca al-Quran atau ibadah lain kerana perintah Nabi SAW yang sabdanya: “Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selagi mereka sentiasa menyegerakan berbuka puasa.” – Hadis riwayat al-Bukhari. no: 1957.

Dalam sebuah hadis qudsi, Allah SWT berfirman: “Sebaik-baik hamba-Ku menurut pandangan-Ku ialah orang yang menyegerakan berbuka puasa.” - Hadis riwayat al-Tirmizi. no: 636.

3.Berbuka puasa dengan buah rutab, tamar atau air
Rutab ialah buah kurma yang masak dan tidak dikeringkan. Ia lembut dan manis. Tamar pula adalah buah kurma yang telah dikeringkan sebagaimana banyak terjual di pasaran. Berbuka puasa dengan buah rutab, tamar atau air merupakan sunnah Nabi SAW. Anas bin Malik r.a berkata: “Rasulullah SAW berbuka puasa sebelum solat (Maghrib) dengan rutab. Jika tiada rutab, Baginda akan berbuka dengan tamar dan jika tiada tamar, Baginda akan meneguk beberapa teguk air.” - Hadis riwayat Imam al-Tirmizi, no: 632.

4.Bersegera mengerjakan solat Maghrib
Hadis di atas tidak menafikan bahawa Rasulullah SAW juga menyegerakan solat Maghrib setelah berbuka puasa dengan rutab, tamar atau air. Namun, sekiranya makanan malam telah terhidang disunnahkan menjamah makan malam terlebih dahulu walaupun solat telah didirikan. Setelah selesai menikmati hidangan, bersegeralah mengerjakan solat

Maghrib. Sabda Rasulullah SAW: “Apabila seseorang dihidangkan makan malam sedangkan solat (jemaah) telah didirikan, utamakan makan malam. Janganlah seseorang itu tergopoh-gapah menghabiskan makanan itu sehinggalah dia selesai dalam keadaan tenang.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no: 674.

Menurut Imam al-Nawawi r.h di dalam kitabnya Syarh Sahih Muslim, jilid 4, muka surat 208: “Dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk.”

5.Berbuka puasa secara sederhana
Firman Allah SWT: “Wahai Bani Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah setiap kali kamu ingin ke tempat ibadat (mengerjakan solat) dan makan minumlah serta janganlah kamu melampau. Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang melampaui batas.” – Surah al-A’raaf : 31

Perlu diingatkan bahawa janganlah waktu berbuka puasa dijadikan medan untuk kita melepas geram kerana sehari suntuk tidak menjamah makanan atau minuman. Sewajarnya, ibadah puasa dijadikan medan untuk melatih jiwa seorang Muslim yang bertakwa lagi penyabar direalisasikan ketika berbuka puasa dengan memakan makanan pada kadar yang tidak berlebihan. Sabda Nabi SAW: “Anak Adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberi kekuatan kepadanya). Sekiranya tidak mustahil (boleh dilakukan), suaplah satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.” - Hadis riwayat al-Tirmizi no: 2302.

6.Menjamu makanan untuk berbuka bagi orang berpuasa
Sesungguhnya Islam menganjurkan umatnya mengadakan majlis berbuka puasa untuk menjamu makan bagi mereka yang berpuasa, terutamanya kepada orang-orang miskin, anak-anak yatim dan mereka yang ditimpa musibah. Firman Allah SWT: “Mereka juga memberi makan sebarang makanan yang dihajati dan disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan tawanan (sambil berkata dengan lidah atau hati): Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu semata-mata kerana Allah dan kami langsung tidak inginkan sebarang balasan daripada kamu atau ucapan terima kasih.” - Surah al-Insaan: 8-9.

Menjamu makan untuk berbuka puasa telah dijanjikan dengan ganjaran pahala yang begitu besar. Semakin ramai jumlah orang yang dijamu makan, semakin tinggilah jumlah gandaan pahalanya. Sabda Baginda SAW: “Sesiapa yang menjamu makanan untuk berbuka bagi orang yang berpuasa, pahalanya sama seperti pahala orang berpuasa, iaitu pahala orang berpuasa yang tidak dikurangkan walau sedikit.” - Hadis riwayat al-Tirmizi no: 735.

Friday, August 20, 2010

13 Kesilapan Yang Sering Dilakukan Dalam Bulan Ramadhan Al-Mubarak

Pada pendapat saya, kita bolehlah mengatakan bahawa objektif atau sasaran yang perlu dicapai oleh Muslim di bulan Ramadhan ini kepada dua yang utama iaitu taqwa dan keampunan. Perihal objektif taqwa telah disebut dengan jelas di dalam ayat 183 dari surah al-Baqarah. Manakala objektif ‘mendapatkan keampunan’ ternyata dari hadith sohih tentang Sayyidatina Aisyah r.a yang bertanya kepada nabi doa yang perlu dibaca tatkala sedar sedang mendapat lailatul qadar. Maka doa ringkas yang diajar oleh Nabi SAW adalah doa meminta keampunan Allah SWT.

Bagaimanapun, kemampuan untuk mendapatkan kesempurnaan pahala ramadhan kerap kali tergugat akibat kekurangan ilmu dan kurangnya keperihatinan umat Islam kini. Antara yang saya maksudkan ialah :


1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam).
Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112).

Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith,

Ertinya : “sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu” (Riwayat al-Bukhari)

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam.
Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah baginda. “Sahur” itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma’bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138)

3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain.
Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.

Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : ” dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar” (Az-Zariyyat : 18)

Ertinya : “Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :” Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu” ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)


4) Menunaikan solat witir sejurus selepas terawih.
Menurut dalil-dalil yang sohih, waktu yang terbaik bagi solat witir adalah penutup segala solat sunat di sesuatu hari itu berdasarkan hadith ertinya “Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam” (Fath al-Bari, no 936). Sememangnya tidak salah untuk melakukan witir selepas terawih, cuma sekiranya seseorang itu yakin akan kemampuannya untuk bangun bersahur dan boleh melakukan solat sunat selepas itu, maka adalah lebih elok ia melewatkan witirnya di akhir malam.

5) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa.
Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng’ solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering’ pastinya.

6) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih.
Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

7) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah.
Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( sama ada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, “Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat”. (Riwayat al-Bukhari)

Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.

9) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat.
Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami’ as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)

10) Menganggap waktu imsak sebagai ‘lampu merah’ bagi sahur.
Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah ‘lampu amaran oren’ yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 278)

11) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat.
Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.

12) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, sama ada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba.
Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan ‘tanpa Syaitan’ ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.

Nabi Muhammad menceritakan :-
Ertinya : menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku…wahai Tuhanku… sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)

Bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa menghindarkan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.

13) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka.
Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah menyebut :-

Ertinya : “Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi” ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )

Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.

Ertinya : “Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak” ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)

Wednesday, August 18, 2010

Lord of Ramadan - CoTU(Companions of True Unity)

Asalamualaikum,salam sejahtera,salam 1Malaysia.
Alhamdulillah,bersyukur sy kepada Allah S.W.T. kerana diberikan kekuatan kpd sy untuk berpuasa pada hari ini.
Semoga Allah terus memberikan nikmat ini sehingga ke penghujung Ramadhan 1431 H ini..InsyaALLAH...=)
Ok la kawan-kawan,jom kita tonton video nie...Lagu nie menjadi kegemaran sy sebab ada sedikit kelainan daripada lagu-lagu yang lain...Nk tau apa???Jom kita menonton...=)
-Wassalam-





Renungan Ramadhan :: Suka Duka Ramadhan

Assalamualaikum,salam sejahtera,salam 1Malaysia.

Hikmah Allah wajibkan kita semua untuk berpuasa Ramadhan salah satunya adalah untuk mengingati mereka-mereka yang miskin dan susah untuk mendapatkan makan. Kita di Malaysia nie tidak pernah kedengaran orang yang mati kebulur tidak makan. Alangkah nikmatnya Allah beri kita peluang ini berbanding dengan mereka-mereka yang sengsara tidak dapat makan dan minum.

Kalau kita lihat rezeki di Malaysia ini terlalu melimpah ruah. Bayangkan makanan yang disediakan secara buffet di hotel-hotel, bermacam juadah di bazzar ramadhan.

Bukankah ramadhan ini diajar untuk mendidik diri dan jiwa kita agar sentiasa rasa bersyukur kepada Allah dan mengingati saudara-saudara kita yang jauh dimata berada dalam kedhaifan dan kesengsaraan yang teramat sangat.Hanya sisa makanan yang mampu diisi dalam perut. Itu pun sudah dikira sebagai rezeki yang terbaik dan terenak. Bayangkanlah antara kita dan mereka. Semoga Ramadhan kali ini bukan sahaja kita dapat menahan lapar dan dahaga sahaja. Bahkan kita akan dapat menginsafi segala dosa yang telah kita lakukan dan tambahkan kesyukuran terhadap nikmat yang dikurniakan Allah kepada kita dan negara ini. Janganlah sampai kita menjadi hambanya yang kufur nikmat. Kufur nikmat itu, menjadikan kita sombong dan bongkak terhadap segala nikmat Allah.

Apalah yang ada sangat pada diri kita, harta kita dan kelebihan kita. Semuanya adalah pinjaman dari Allah. Kenapa kita perlu tamak dengan diri kita sendiri. Sedangkan semuanya bukan milik kita.Begitulah jahilnya kita sering tertipu dengan diri sendiri.

-Wassalam-

Tuesday, August 17, 2010

The Chosen One - Maher Zain

Assalamualaikum,salam sejahtera salam ramadhan.
Semoga hari ni lebih baik dari semalam...=)
Saya tertarik dengan beberapa lagu nasyid luar negara...
Saya ingat nk kongsi dengan semua...
Start dari hari nie sampai akhir Ramadhan,InyaALLAH sy kongsi ngan semua lagu nasyid yang saya minat dengar...tapi jangan komen kalau lagu tu lama tau...Maklumlah,kadang2 saya nie lambat sikit..ehehe..
Ok semua...selamat menonton...=)
-Wassalam-



Keutamaan Bulan Yang Mulia,Bulan Ramadhan Al-Mubarak

Keutamaan bulan Ramadan dan keutamaan beramal di dalamnya :

Ertinya : Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra : Bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW pernah bersabda : Ketika datang bulan Ramadan: Sungguh telah datang kepadamu bulan yang penuh berkat, diwajibkan atas kamu untuk puasa, dalam bulan ini pintu Jannah dibuka, pintu Neraka ditutup, Syaitan-syaitan dibelenggu. Dalam bulan ini ada suatu malam yang nilainya sama dengan seribu bulan, maka barangsiapa diharamkan kebaikannya (tidak beramal baik didalamnya), sungguh telah diharamkan (tidak mendapat kebaikan di bulan lain seperti di bulan ini).
( HR. Ahmad, Nasai dan Baihaqy. Hadits Shahih Ligwahairihi).


1.“Diriwayatkan dari Urfujah, beliau berkata : Aku berada di tempat ‘Uqbah bin Furqad, maka masuklah ke tempat kami seorang dari Sahabat Nabi saw. ketika Utbah melihatnya ia merasa takut padanya, maka ia diam. ia berkata: maka ia menerangkan tentang puasa Ramadan ia berkata : Saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda tentang bulan Ramadan: Di bulan Ramadan ditutup seluruh pintu Neraka, dibuka seluruh pintu Jannah, dan dalam bulan ini Setan dibelenggu. Selanjutnya ia berkata : Dan dalam bulan ini ada malaikat yang selalu menyeru : Wahai orang yang selalu mencari/ beramal kebaikan bergembiralah anda, dan wahai orang-orang yang mencari/berbuat kejelekan berhentilah ( dari perbuatan jahat) . Seruan ini terus didengungkan sampai akhir bulan Ramadhan.” (Riwayat Ahmad dan Nasai )

2.” Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda : Solat lima waktu, solat Jumaat sampai solat Jumaat berikutnya, puasa Ramadhan sampai puasa Ramadhan berikutnya, adalah menutup dosa-dosa (kecil) yang diperbuat diantara keduanya, bila dosa-dosa besar dijauhi.” ( H.R.Muslim)

3.“Diriwayatkan dari Abdullah bin Amru, bahawa sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda: puasa dan Al-Quran itu memintakan syafaat seseorang hamba di hari Kiamat nanti. puasa berkata : Wahai Rabbku, aku telah mencegah dia memakan makanan dan menyalurkan syahwatnya di siang hari, maka berilah aku hak untuk memintakan syafaat baginya. Dan berkata pula Al-Quran : Wahai Rabbku, aku telah mencegah dia tidur di malam hari ( kerana membacaku ), maka berilah aku hak untuk memintakan syafaat baginya. Maka keduanya diberi hak untuk memintakan syafaat.” ( H.R. Ahmad, Hadits Hasan).

4.“Diriwayatkan dari Sahal bin Sa’ad : Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda : bahawa sesungguhnya bagi Jannah itu ada sebuah pintu yang disebut ” Rayyaan”. Pada hari kiamat dikatakan : Dimana orang yang puasa ( untuk masuk Jannah melalui pintu itu), jika yang terakhir diantara mereka sudah memasuki pintu itu, maka ditutuplah pintu itu.” (HR. Bukhary Muslim).

5.Rasulullah SAW bersabda : Barangsiapa puasa Ramadhan kerana beriman dan ikhlas, maka diampuni dosanya yang telah lalu dan yang sekarang ( HR.Bukhary Muslim).

KESIMPULAN :
Kesemua Hadits di atas memberi pelajaran kepada kita, tentang keutamaan bulan Ramadhan dan keutamaan beramal didalamnya, diantaranya :


1.Bulan Ramadhan adalah:
◦Bulan yang penuh Barakah.
◦Pada bulan ini pintu Jannah dibuka dan pintu neraka ditutup.
◦Pada bulan ini syaitan-syaitan dibelenggu.
◦Dalam bulan ini ada satu malam yang keutamaan beramal didalamnya lebih baik daripada beramal seribu bulan di bulan lain, iaitu malam LAILATUL QADR.
◦Pada bulan ini setiap hari ada malaikat yang menyeru menasihati siapa yang berbuat baik agar bergembira dan yang berbuat maksiat agar menahan diri. (dalil 1 & 2).

2.Keutamaan beramal di bulan Ramadhan antara lain :
◦Amal itu dapat menutup dosa-dosa kecil antara setelah Ramadhan yang lewat sampai dengan Ramadhan berikutnya.
◦Menjadikan bulan Ramadhan memintakan syafaat.
◦Khusus bagi yang puasa disediakan pintu khusus yang bernama Rayyaan untuk memasuki Jannah. ( dalil 3, 4, 5 dan 6).

Monday, August 16, 2010

3 Perkara Yang Perlu Dielakkan Semasa Berpuasa

1.Meninggalkan perkara-perkara mazmumah

Berpuasa bukan sekadar meninggalkan makanan dan minuman. Tetapi, untuk memperolehi kesempurnaan di dalam berpuasa seseorang seharusnya juga meninggalkan perkataan-perkataan yang keji serta perbuatan-perbuatan orang jahil. Rasulullah s.a.w bersabda:

“Puasa adalah perisai. Oleh itu, janganlah seseorang mengerjakan rafath (perkataan yang keji) atau berbuat sesuatu perkara yang jahil (menyalahi hukum).”
Hadis riwayat al-Bukhari, no: 1894


2. Meninggalkan perbuatan yang lagha (sia-sia)

Justeru, disunnahkan bagi orang yang berpuasa meninggalkan perbualan yang lagha (tidak berfaedah), mengumpat, bercakap kotor, mencerca orang lain dan sebagainya. Puasa juga mendidik seseorang untuk menjadi penyabar. Oleh itu, seseorang yang berpuasa disunnahkan bersabar apabila dicerca mahupun diperangi oleh pihak lain dengan mengucapkan “sesungguhnya aku sedang berpuasa” sebagaimana sabda rasulullah s.a.w:

“Puasa adalah perisai. Oleh itu, janganlah seseorang mengerjakan rafath (perkataan yang keji) dan berbuat sesuatu perkara yang jahil (menyalahi hukum). Jika seseorang itu diperangi atau dicaci, dia hendaklah berkata: Sesungguhnya aku sedang berpuasa (Nabi menyebutnya dua kali). ”
Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 1894.


3. Meninggalkan perbuatan mencerca dan memerangi termasuk percakapan bohong.

Semoga melalui ucapan itu dapat mencegah pihak lain dari mencerca atau memeranginya. Berbohong boleh mencacatkan kesempurnaan puasa. Oleh itu, syariat melarang seseorang bercakap bohong ketika berpuasa dan Allah melarang keras perbuatan dengan ancaman tidak akan menerima ibadah puasanya. Rasulullah s.a.w bersabda:

“Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan melakukan perbuatan it uterus menerus, Allah langsung tidak berhajat (memandang) perbuatannya yang meninggalkan makan dan minum (puasa).” -
Hadis riwayat al-Bukhari, no: 1903.

Sunday, August 15, 2010

Bersahurlah Walaupun Seteguk Air

BERSAHUR adalah amalan penting pada Ramadan. Bagi mereka yang hanya mengkaji ilmu fikah akan berkata: “Oh, bersahur hukumnya adalah sunat saja.” Andai kata hukum ini dikaitkan dengan hadis sahih, kita akan menyedari betapa pentingnya sahur ini walaupun hukumnya adalah sunat.
BERSAHUR adalah amalan penting pada Ramadan. Bagi mereka yang hanya mengkaji ilmu fikah akan berkata: “Oh, bersahur hukumnya adalah sunat saja.” Andai kata hukum ini dikaitkan dengan hadis sahih, kita akan menyedari betapa pentingnya sahur ini walaupun hukumnya adalah sunat.

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : “Bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada berkat.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tirmizi, Nasai dan Ibn Majah). Melalui hadis ini, amalan bersahur dikaitkan dengan keberkatan dan keberkatan pula membawa makna rahmat, kebaikan serta restu Ilahi.

Amalan bangun sahur ini membezakan antara puasa orang Islam dengan puasa orang Yahudi dan Nasrani (ahli kitab). Hal ini disebut dalam sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, yang bermaksud : “Perbezaan di antara puasa kami dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) ialah adanya makan sahur.”

Sahur adalah satu rahmat dan berkat yang dikurniakan Allah ke atas umat Islam. Anjuran bersahur itu dapat dilihat lagi dalam hadis Nabi bermaksud: “Makanlah sahur, sekalipun dengan seteguk air.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban)

Hadis tadi menunjukkan kepentingan bersahur kepada orang yang berpuasa walaupun makan atau minum dengan sedikit saja sekalipun dengan hanya seteguk air.

Dalam hadis lain, kelebihan ke atas orang yang bersahur itu ialah seperti sabda Rasulullah bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan malaikatnya mengucapkan selawat (berdoa dan memohon daripada Allah akan keampunan dan keredaan) ke atas orang yang bersahur.” (Hadis riwayat At-Tabrani).

Selain disunatkan bersahur kita juga disunatkan untuk melambatkan waktu bersahur itu kerana amalan itu dilakukan oleh utusan Allah dan sahabat. Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sentiasa umatku dalam kebaikan selama mereka mahu bersegera berbuka puasanya dan mengakhirkan makan sahurnya.”

Melewatkan sahur bermaksud bersahur ketika menghampiri waktu Subuh. Berkaitan perkara ini, Zaid bin Thabit pernah berkata: “Kami pernah bersahur bersama nabi, kemudian kami bangun untuk melakukan solat (Subuh).

Zaid ditanya : “Berapa lama masa antara kedua-duanya (yakni antara makan sahur dan solat Subuh)?” Berkata Zaid: “Sekadar membaca 50 ayat al-Quran.” (Hadis riwayat Bukhari)

Dalam kitab Nailul Authar, disebutkan Imam Ibn Abdil Bar berkata bahawa hadis yang menerangkan kepentingan menyegerakan berbuka puasa dan melewatkan sahur semuanya bertaraf sahih dan mutawatir.

Penekanan Nabi agar sahur dilewatkan dan tidak diabaikan amat signifikan lagi saintifik kerana ia menepati waktu bersarapan pagi. Kajian menunjukkan makanan paling utama dalam masa 24 jam ialah sarapan pagi.

BBC News pada 7 Mac 2003 melaporkan, bersarapan pagi penting untuk memelihara kesihatan seseorang berbanding mengambil makanan pada waktu lain. Kajian oleh Dr Mark Pereira dan rakannya dari Pusat Perubatan Harvard, mendapati mereka yang tidak bersarapan pagi berisiko tinggi menjadi gemuk, sakit jantung dan menghidap kencing manis.

Kajian sama juga menunjukkan, mereka yang sentiasa bersarapan pagi menanggung risiko 50 peratus lebih rendah diserang masalah kesihatan berkaitan lebihan kadar gula dalam darah berbanding yang jarang bersarapan pagi. Hal ini menjadi lebih penting kepada kanak-kanak yang berpuasa. Ini kerana kesan kanak-kanak meninggalkan sarapan pagi adalah lebih negatif disebabkan tubuh mereka yang kecil.

Kajian terkini menunjukkan apabila glukosa dalam darah menurun selepas bangun tidur dan keadaan ini berterusan kerana tidak bersarapan pagi, kanak-kanak akan menghadapi masalah memberi tumpuan kepada pelajaran.

Tambahan daripada itu, satu kajian oleh Dr Theresa Nicklas dari Kolej Perubatan Baylor dan rakannya ke atas 700 pelajar di Louisiana, menunjukkan mereka yang tidak bersarapan pagi menanggung risiko dua kali ganda mengalami kekurangan zat besi dalam darah. Keadaan ini akan menyebabkan penyakit anemia (penyakit berkaitan kekurangan hemoglobin dalam darah). Hal ini dilaporkan oleh Kerry Neville dari Chicago Tribune pada 24 September 2001.

Justeru, secara umumnya, mereka yang berpuasa tanpa mengabaikan sahur, tidak akan mendapat kemudaratan daripada puasa mereka berdasarkan kajian itu. Lebih daripada itu, bersahur adalah ibadah kerana ia adalah sunnah dan waktu sahur juga masa yang dipenuhi keberkatan.

Allah berfirman bermaksud: “Katakanlah, Mahukah aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik daripada yang demikian itu? Bagi mereka yang bertakwa, ada syurga di sisi Tuhan mereka yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal dalamnya. Mereka juga dikurniakan isteri-isteri yang suci serta mendapat keredaan Allah. Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya. (Iaitu) orang yang berdoa, Ya Tuhan kami sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah dosa kami dan peliharalah kami daripada seksa neraka. (Merekalah) orang yang sabar, yang benar, yang taat, yang menafkahkan hartanya di jalan Allah dan yang memohon ampun pada waktu sahur.” (Surah Ali Imran, ayat 15 hingga 17)

Saturday, August 14, 2010

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak 1431 H / 2010 M

Assalamualaikum,salam sejahtera,salam ramadhan...=)
Lama tak create post ek...huhuhu...
Maybe takde cerita kowt...boleh pulak camtu ek..heee..
Just nk ucap Selamat Menjalani Ibadah Puasa Dalam Bulan Ramadhan Al-Mubarak yang Mulia nie...=)
Semoga kita sama-sama mendapat keberkatan dibulan yang mulia ni...
-Wassalam-

Sunday, July 25, 2010

Broken Hearted Girl -Beyonce

Ada yang tersirat,rasa bersalah,Diri dan Allah sahaja yang tahu...



Better Together by SE7EN




Super Junior : No Other with English Subtitle

Assalamualaikum semua,lama tak jenguk blog nie...kebelakangan ni sibuk skit la...
sibuk ngan blog fifa,sbuk ngan blog sukan muhibah,sibuk uruskan sukan muhibah yang tinggal beberapa hari lagi...ehehe..
tapi ari nie nk release tension skit sambil kong si lagu kart sni...
jom layan lagu Super Junior nie...Ok la...kira seronok la jugak untuk didengari...=)
k semua jumpa lagi...
-wassalam-


Sunday, June 27, 2010

So Sweet Song From IU / Seulong (2AM) - Nagging [Eng Sub/Romanized/Hangul] HD

Assalamualaikum,selamat sejahtera kawan2 sekalian...heee...
Lama tak create blog nie,maklum la sbuk setting "Blog Istimewa"...heee..
Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan semakin hampir ke kemuncaknya.Siapa ek agak2 yang akan dinobatkan sebagai "King Of Jungle"????
Tunggu dan lihat jewk la kan...heee...ape2 pun jngan lupa join my special blog for Fifa World Cup 2010 @ http://year91wc.blogspot.com .
Ok la,terus kepada main point...Jom sama2 kita layan lagu cintan yang dinyanyikan secara berduet oleh Seulong [2AM] dan IU.Sweet song i think...hehehe...Apa2 pun,enjoy the music...See U Later....=)



-Wassalam-


Tuesday, June 15, 2010

Nukilan Nurani Special Blog For Fifa World Cup 2010 realeased :: Lets Join Me..!!!

Assalamualaikum,salam sejahtera,salam 1Malaysia.
Lama tak tulis kat blog nie...hehehe...
takpe2...ari sy tulis....=)
Hari nie sy nk ishtiharkan bahawa Blog Istimewa Nukilan Nurani Sempena Piala Dunia Afrika Selatan 2010 dengan ini disiarkan secara rasmi...hehehe...
Blog tersebut menyediakan maklumat terkini Kejohanan Piala Dunia kali ini.
Sy akan cuba update seberapa segera blog tersebut,klau lambat sikit maaf ye kawan2...hehehe..
K la,sampai sni dlu untuk kali ini...(' ',)
Selamat melayari Blog Istimewa sy tu yer...pastu komen2 la skit...=)
Layari :
http://year91wc.blogspot.com/

-wassalam-

Friday, June 11, 2010

Lets Play The Game !!!

Assalamualaikum,salam sejahtera,salam 1Malaysia.
Hai Gang..
Sesiapa yang belum beli Game FIFA WORLD CUP 2010 bleh la tengok trailer dye di sini...
Kalau dah tengok,apa lagi...
LETS PLAY THE GAMEE...!!!!! =)

Lets Get The Spirit !!!

Assalamualaikum,salam sejahtera,salam 1Malaysia.
How you doing today..? =)
Video fo today are....jengjengjeng....hehehe..
Fifa World Cup 2010 Official Music By K'naan Feat David Bisbal
Enjoy Your Watching !!! =)

video

Tuesday, June 1, 2010

Lets Dance and Sing With Super Junior : Bonamana [HD/English Sub.]




SS501 : Love Ya MV Released [with Lyrics]



Korean Movie : Baby And I


Assalamualaikum,salam sejahtera..
Semalam sy tengok korea movie "Baby And I".
Cerita lama...Cerita tu ok la...
tak la membosankan sangat...
Sesiapa yang nak tengok sangat dialu-alukan...
Anda bleh tengok kat laman di bawah :

http://www.mysoju.com
http://www.dramacrazy.net

Nak tengok trailer kene tekan
[Sambung Baca Jom!!!].
Selamat Menonton...







Thursday, May 27, 2010

Link Drama God Of Study / Master Of Study

Assalamualaikum,selamat sejahtera...=)
Camne keadaan hari nie????ok????ehe...Ari nie sy takder exam...so agak borink la skit sebab kat skola takder ape nk wat...tapi apa yang penting MASALAH TALI LEHER ngan TANDA NAMA pelajar pra-u bawah dah setel....Masalah seterusnyer adalah nk kena wat surat pasal parking motor pelajar pra-u...
Banyak sngt masalah yang budak2 nie hadapi...contohnye mcm moto kene curi,wayar plug kene potong dan lain2....sebagai orang yang bertanggungjawab,kene la buat permohonan untuk tempatkan motor bdk2 nie kat tempat lain....Harap pengetua luluskan... Sama-sama kita doa ea kawan2....=)
Ok,balik kpd title post...kpd kawan2 yang nk tengok,bleh la klik link yg dah saya sediakan....sebelum tengok,tonton dlu video barisan pelakonnyer..ehe....k la...tak nk tulis banyak2,just klik [ Sambung Baca Jom!!! ] untuk menonton....Selamat Menonton GOD OF STUDY/MASTER OF STUDY kawan2...=)




Opening Video Barisan Pelakon God Of Study/Master Of Study



Episode 1
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

Episode 2
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

Episode 3
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

Episode 4
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 5
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

Episode 6
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 7
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 8
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 9
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 10
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 11
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 12
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 13
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 14
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 15
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5

Episode 16
◊ Part 1

◊ Part 2

◊ Part 3

◊ Part 4

◊ Part 5


Mood : Korean Drama....hehehe..

Assalamualaikum dan slamat sejahtera semua...
time for writing...heee..Ngah excited nk tulis nie...huhuuhu....tak tau la nape ek...heee..
Apa yg penting,mood sy ngah panas nk tengok cite korea ngan dengan muzik korea...sape yang nk kongsi ape2 ngan saya,sangat saya alukan....sy pown baru nk berjinak dalam industri korea nie..hek3...Nie gara-gara my sister la,dye yg start tengok cite God Of Study/Master Of Study then sy try tengok...Bukan main syok lagi..hek3...Citer tu bagus untuk semua lapisan umur dan paling penting untuk pelajar2 seluruh dunia...Citer nie ader 16 episode,1 episode lebih kurang 1 jam...Sapa nk tengok nnti sy link kan kat post yang lain...Tunggu ea..=)

Sekarang nie plak saya ngah layan citer You're Beautiful..Lom katam lagi,maklum la...pekse tengah tahun ngah berjalan,takder masa nk katamkan...ehe...tap sy dah tengok sampai episode lapan,sy kene tengok lagi lapan episode...hehehe...Dala masa terdekat nie abis la tu...hehehe....apa-apa pown,doakan sy dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan pertengahan tahun nie ea...K la,jmpe kart post yang lain plak...=)

-wassalam-

Saturday, May 22, 2010

Salam Kembali

Assalamualaikum,salam sejahtera,salam 1Malaysia.
Lama rasanya tak kunjung blog nie...heee...takpe la...pasni i'll try to enter to this blog everyday...Sorry klau English sy salah...=)
Nak cite ape ek ari nie??Cam takder jewk...ehe...k la...sy nk bgtau yang YDP MPPPUSABJB ade website sendiri...Siapa nk surf bleh la kunjung ke portal MPPPUSABJB.Then gi side pautan pilihan,kat situ ade link dia.Website tu percuma dan bru nk dinaik taraf.Harap semua dapat bg idea untuk penuhkan website tu...=)
Sebelum sy berundur,sy nk ucapkan Selamat Hari Lahir kat Ketua Unit Buletin MPPPUSABJB.
Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki...=)
K la,jmpe lagi kat post yang lain pulak...('_')
-Wassalam-

Thursday, February 18, 2010

Salam Kerinduan

Assalamualaikum dan salam kerinduan kawan-kawan...hehehe..
Rindunyer kat blog nie...Dah lamer tk create post kt sni...
Sbuk skit la skrg nie....bnyk keje nk kene wat...kerje skola lain,assigment lain,nota lain...
Tambah plak ngan Portal Rasmi MPPPUSABJB...Pastu dpt projek incharge laman sesawang skola...hehehe...
Tak la sbuk maner tp tu la...
Nk ssun jadual tak susun-susun lagi...hek3....

Takper2...
Lps nie dh ader jadual senang skit kowt....hehehe...tapi bile ek...hek3...
Modem streamyx kart umah nie plak problem...hmmm...
Nasib baek ader Wan Muzammir punyer broadband nie ha...nsib baik gk dyer baik hati bg sy pinjam...hek3....
Kepada Wan Muzammir...Thanks bro bg aku pinjam broadband nie...=)
Jasa ko akan aku kenang sampai ble2....heeee....
Nnti aku blanje ko makan....
Lagi aper ek nk citer....hehehe...
Haaaa.....skrg ni sy ngah dilamun cinta...eh...yeker...hek3...
Sy ngah ushar sorang awek nie...
Tak tau la ble bleh sy tawan ati dyer...hek3...
Klau dapat dyer tu...Syukur sangat kat Allah taala...=)
Tp klau dpt la...tak dapat pn syukur gk...hehehe....
Sy harap sy dapat hati dye satu hari nnti...
Sy sbnrnyer dh letih menunggu sbb dua org sy tnggu sy tak dapat...
Kali nie yang ketiga...Klau tk dapat gk...heheheh...cari lain la nmpknyer...hehehe...
Takper2....sy tetap tunggu si dia sampai dyer bg jawapan yg sebenar...hek3.....
Dyer sruh sy tnggu skrg nie...hmmmm...Mmg keje sy menunggu la gamaknyer...heeeeee...
K la kawanku sekalian...hehehe...
Sampai snie dlu rasanyer post sy untuk ari nie...
Ader mse nnti sy smbnng lagi...
K,jumpa lagi blog ku sayang....=)
K kawan-kawan...sehingga berjumpa lagi....=)

-Wassalam-